Gepost op

Thee als sportdrank

thee als sportdrank

Thee als sportdrank – Groene thee

Gemiddelde leestijd: 1 minuut en 45 seconden.

Dat groene thee goed is voor je gezondheid hebben we eerder al laten weten. Daarnaast voert bij een simpele zoekopdracht in Google positiviteit ook de boventoon. Maar om dit nou mee te nemen naar je sportactiviteit. Nee, dat lijkt me niet. Hier tref je eerder een bidon met (sport-) water aan. Of een kek poederdrankje.

Groene thee zou hier, in afgekoelde vorm, zeker niet misstaan. Thee als sportdrank, dat kan zeker. Groene thee geeft namelijk een energie boost en zorgt voor een sneller herstel van je spieren.

Antioxidanten en vitamines

In veel theesoorten zitten van nature veel antioxidanten en vitamines. Deze zorgen ervoor dat het immuunsysteem wordt versterkt. Groene thee bevat erg veel van dit soort onderdelen die voor sportend Nederland positief uitpakken. Waaronder:

  • Cafeïne;
  • Theïne;
  • Thebromine;
  • Thephylline;
  • Vitamine C.

Gedurende sporten is het nuttig dat bovengenoemde antioxidanten ervoor zorgen dat de vrije radicalen – die in het lichaam worden aangemaakt tijdens een sportieve activiteit en zorgen voor spierpijn en vermoeidheid – onschadelijk worden gemaakt.

Thee als sportdrank

Zoals zojuist duidelijk is geworden, kan groene thee een toevoegen leveren voor en tijdens een intensieve training. Maar, ook ná een fanatieke training is groene thee wederom een slimme sportdrank. Deze thee stimuleert namelijk het GABA (Gamma Aminoboterzuur – ja, dat moesten we even opzoeken). Dit is een neurotransmitter die betrokken blijkt bij ontspanning en bij de afgifte van groeihormonen. Juist hierdoor bevordert groene thee het herstel van de spieren.

Groene thee zetten

Voor het zetten van het juiste kopje groene thee zijn een aantal belangrijke aandachtspunten. De watertemperatuur ligt tussen 70- en 80 graden. Gebruik je heter water, verbrandt de thee en geeft het een bittere afdronk. De trektijd loopt van 1- tot 2 minuten, afhankelijk van je smaak. Wil je groene thee graag meenemen in een bidon? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van bronwater en hou de voorgeschreven watertemperatuur in acht.

Sport ze!

 

 

Met dank aan Runners World.